søndag den 7. april 2013

Brød i gryde


Brødet alle taler om - brød bagt i en støbejernsgryde, der angiveligt skulle holde på dampen og få brødet til at hæve ekstra meget og give det en tyk, sprød skorpe og en sej krumme og en masse skønne luftbobler. Det virker! Forberedelsestiden er minimal, hvis man ser bort fra den lange hviletid. Dejen klaskes sammen og det er ellers det.
  
 
Man starter på brødet et halvt døgn før det skal bruges. Jeg lavede dejen en aften før jeg gik til ro og bagte det til morgenmadsbordet næste morgen. Sørg for at bruge en stor beholder med låg til dejen, for den hæver meget. Min støbejernsgryde er på hele 6 L og har derfor lavet en stor portion dej. Har du en mindre gryde, vil jeg anbefale at lave mindre dej. Gryden må kun være halvt fyldt, når den sættes i ovnen.
 
Opbevar brødet indpakket i et tørt viskestykke, så holder skorpen sig sprød uden at brødet bliver tørt alt for hurtigt.
 
Ingredienser
  • gær på størrelse med en stor ært
  • 8 dl vand
  • 1 stor tsk. honning
  • 3 tsk. groft salt
  • 93o g hvedemel (gerne ølands)
Den lille klump gær røres godt ud i vandet og honning og salt opløses heri. Dernæst hældes melet over i og der røres med en grydeske til massen bliver nogenlunde ensartet. Det er meningen at dejen skal være meget våd.
Dæk beholderen til og lad dejen hvile ved stuetemperatur i 12 timer (mit nåede kun at hvile i 8 timer og resultatet blev stadig godt)
 
Efter hvile hældes/skrabes dejen ud på et køkkenbord godt drysset med mel. Dejen foldes ind over sig selv 3-4 gange. Har man tid, så skal brødes hvile yderligere to timer overdækket - jeg havde dog ikke tålmodighed til at vente med morgenmad til kl. 11, så jeg sprang de to timers hviletid over og fik stadig et dejligt brød ud af det.
 
Ovnen varmes op til 250 grader C. Det er vigtigt at sætte støbejernsgryden ind (uden indhold!) mens ovnen er kold, så den varmes op til 250 grader C sammen med ovnen. Lad minimum gryden stå i den varme ovn i 15 min. efter ovnen har nået den ønskede temperatur, så den med sikkerhed er blevet varm nok. Hvis ikke gryden er varm nok risikerer man at brødet brænder fast. Gryden tages så ud af ovnen og dejen vippes forsigtigt ned i den brændvarme gryde, så ikke al luften slås ud af den.
Snit evt. brødet med en skarp kniv og bag så brødet i gryden under låg i 35 min ved 250 grader C og derefter uden låg i 20-25 min, hvor ovnen skrues ned på 230 grader C. Brødet skal have en mørk gylden farve når det tages ud.
Hvis brødet knitrer mens det køler, så er brødet bagt rigtigt. Brødet har godt af at hvile 20 min. før det skæres.
 
Ønskes en lidt grovere variant, så kan 100 g hvedemel erstattes af 100g fuldkornsmel - selv foretrækker jeg at bruge fuldkornsspeltmel. Det giver smagen lidt mere dybde.
 
 
Imponer gæsterne med et lækkert ostebord med dette hjemmebagte brød!
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar