onsdag den 3. juli 2013

Cremet spinattærte med røget laks

Endnu en tærte med spinat - fundet på Foodfanatic's madblog, som helt klart er et besøg værd! En helt helt enkel tærte, som jeg mente en skive røget laks ville klæde perfekt! Og jeg siger jer, det er den bedste tærte jeg nogensinde har smagt! Cremet og mild!

 
Det skal du bruge til 1 tærte
Tærtebund
  • 2oo g sigtemel eller hvedemel, hvis du ikke lige har andet
  • 75 g margarine
  • 1 æg
  • 1 spsk. koldt vand
Fyld
  • 45o g frossen, hakket spinat
  • 5oo g cremefraiche 18%
  • 5 æg
  • 1 spsk. sukker
  • 1½ tsk. salt
  • Røget laks i skiver
Lad spinaten tø i et dørslag med en skål under.
 
Margarinen smuldres i melet indtil det får en brødkrummeagtig tekstur. Samles med æg og vand, rulles ud og kommes i en tærteform. Læg evt. et stykke bagepapir over og hæld en pose bønner på, så dejen ikke skrider ned ad kanterne mens den forbages ved 200 grader C i 20 minutter.
 
Skru ovntemperaturen ned til 180 grader C. Æg og cremefraiche blendes sammen med en stavblender og den nu tøede spinat, salt og sukker røres i. Hældes over i tærtebunden og bages så i 45 minutter indtil den har en ensartet fast konsistens over det hele.
Anret på tallerken med en god skive røget laks og top det med brøndkarse (Jeg har først sået min brøndkarse i dag, så det må I tænke jer til på billedet).


 
 
Smager fantastisk lun, men er også super lækker kold på madpakken dagen efter!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar