søndag den 27. oktober 2013

Vanvittigt Syndige Brownies

En brownie med en meget dyb smag af mørk chokolade og som har den helt rigtige klæbrige tekstur. Kåret som favorit hos kæresten ud af de 4 kager jeg bagte til kagebordet da familien var på besøg. Helt klart en opskrift der er værd at gemme! For pokker hvor er den skøn!



Det skal du bruge til i alt 15 brownies-kvadrater
  • 125g hvedemel
  • 1 tsk. groft salt
  • 2 spsk. usødet kakaopulver
  • 2 tsk. vaniljesukker
  • 225 g smør
  • 375 g mørk chokolade 70%
  • 3oo g sukker
  • 75 g rørsukker
  • 25 g brun farin
  • 5 æg

Jeg startede med at tænde ovnen på 180 grader.

Først blandede jeg mel, kakao, salt og vaniljesukker godt sammen. Over et stort vandbag smeltede jeg den gode mørke chokolade (måske et enkelt eller to stykker ikke nåede vandbadet!) sammen med smør (Tip til de utålmodige typer: hvis smørret lægges nederst i skålen og chokoladen ovenpå, så synes jeg ofte at det går hurtigere fordi smørret smelter hurtigere end chokoladen og dermed hjælper til med at få smeltet chokoladen.)
Da først chokolademassen var smeltet helt og havde en pæn glat overflade, så slukkede jeg for blusset, men uden at fjerne vandbadet. Jeg kom dernæst de tre forskellige sukkerarter ned i chokoladen og lod det smelte sammen så vidt det nu lod sig gøre.

Jeg lod chokolademassen køle lidt, hvorefter jeg slog ét æg i ad gangen under kort piskning med et håndpiskeris - pisk kun det nødvendige! Melblandingen blev vendt i af flere omgangen indtil jeg fik en nogenlunde ensartet tekstur.
 
Et ildfast fad af størrelsen 30 x 25 cm blev foret med bagepapir og massen fordelt heri. Bages i 30-50 minutter. Strik en tandstik i midt i kagen - sidder der nogle få krummer på, så er det tid til at tage kagen ud. Lad kagen køle helt inden kagen løftes i bagepapiret og over på et stort skærebræt. Fjern de grove kanter (de udgør fantastiske smagsprøver!) og skær ensartede kvadrater.
 
Jeg valgte at anrette kvadraterne lidt rustikt på et sammenkrøllet stykke bagepapir, der dernæst er glattet en smule ud. Herpå satte jeg kvadraterne og dryssede med et lag usødet kakao.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar