tirsdag den 5. november 2013

Aspargestærte med røget laks

Ikke just fordi asparges er i sæson, men de tager en med tilbage til de sommerlige måneder, hvor solen skinnede (Og det altså ikke regnede hver gang man skulle cykle ud til UNI!). Og så er der frokost til de næste par dage!
Tærtebund
  • 2oo g fuldkornsmel (jeg bruger almindeligvis bare sigtemel, men havde en rest fuldkorns-     emmermel, der var ved at løbe på datoen)
  • 75 g margarine
  • 1 æg
  • 1 spsk. koldt vand
Margarinen smuldres i melet og dejen samles med æg og vand. Stilles på køl i en ½ times tid. Rulles ud til et rektangel, der passer til en form af dimensionerne 35 x 10 cm. Forbages i ovnen i 15 min. dækkes med bønner og dernæst 10 minutter uden.

Fyld
  • en god portion røget laks
  • 1 bdt. skoldede asparges
  • 3 æg
  • 2 dl ymer
  • ½ dl mølk
  • salt og peber
Asparges knækker der hvor nu gerne "vil" knækkes. Blanchér dem kortvarigt. Æg og ymer piskes med mælk - bruger du et mere flydende mejeriprodukt end ymer, så kan mælk udelades. Der hældes æggemasse i tærtebunden sådan så det lige akkurat dækker bunden. Dernæst lægges laks og asparges dekorativt og til slut hældes resten af æggemassen over. Bages ved 180 grader indtil æggemassen har sat sig - vil tro det tog ca. 40 min.

2 kommentarer:

  1. Mmmh hvor ser det bare lækkert ud! Jeg elsker Laktetærte :-) Du har mange lækre opskrifter!
    Jeg har også en madblog, hvis du skulle have lyst til at kigge forbi anna-mad.blogspot.dk
    Knus Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna

      Tak for din fine kommentar - min første her på siden! Tærten her kan varmt anbefales, den er blandt mine favorit-spiser, så giv den et forsøg ;)

      Slet