tirsdag den 29. april 2014

Rabarberkompot

Rabarber er den første spiselige plante, der kan høstes - i dette tilfælde høstet hos mine forældre, men inden længe bliver altanen udvidet med en zinkspand med jordbærrabarber!
Rarbarber er en af mine yndlings planter fordi den er smuk og samtidig utrolig alsidig. Den kan bruges til morgenmad, hovedretter og ikke mindst desserter! Blandt mine favoritter er rabarbersuppe, rabarbergrød og ikke at forglemme rabarberkompotten! Jeg bruger kompotten som lidt sødt på min morgenskyr, eller som en lille aftensnack - også på skyr

Til 4 små glas
  •  ca. 1 kg rensede rabarberstilke
  • 4 spsk. sukker (1oo g)
  • 1 tsk. vaniljesukker (5 g)
Rabarberne renses og skæres på skrå i tynde skiver på max ½ cm i tykkelse. Udbredes i et stort fad så kun de ligger i et tyndt lag. Sukker og vaniljesukker drysses over. Evt. kan der hældes lidt vand i bunden af fadet så ikke rabarberne brænder fast.
Kompotten opbevaret i atamonskyllede glas (alternativt skal kompotten spises indenfor et par dage) og et stykke husholdningsfilm lægges stramt over og låget skrues på mens kompotten stadig er varm - herved skabes et tryk i glasset som sikre at det er lukket tæt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar